Preses relīze
Ja vadītājs nav sagatavojies automobiļa vadīšanai, par drošu braukšanu nevar būt ne runas. Autovadītāji bieži nenovērtē tādu darbību nozīmi kā galvas balsta vai spoguļu noregulēšana. Renault “Drošas braukšanas skolas” pasniedzēji uzskaitījuši lietas, kuras būtu jāatceras izdarīt, uzsākot braukšanu.
Automobiļa tehniskais stāvoklis
It īpaši tad, kad dodamies garākā ceļā, pirms sēšanās pie stūres ir ieteicams pārbaudīt transportlīdzekļa tehnisko stāvokli, tostarp riepu un stikla tīrītāju stāvokli, lukturu darbību vai logu mazgāšanas šķidruma daudzumu. Pat tādam automobilim, kuram regulāri tiek veikta tehniskā apkope, ir vērts pārbaudīt bremžu un dzesēšanas šķidruma, kā arī motoreļļas līmeni.
Vadītāja sēdeklis
Pirms došanās ceļā vadītājam vienmēr ir jāpārliecinās, ka sēdeklis ir atbilstoši noregulēts. Vadītāja pozīcija pie stūres tieši ietekmē braukšanas drošības līmeni – sēdeklis jānoregulē tā, lai vadītājs varētu brīvi griezt stūri, pilnīgi kontrolēt sajūga, bremžu un gāzes pedāļus. Jānodrošina pēc iespējas labāka redzamība, tāpēc svarīgi ir noregulēt arī sēdekļa augstumu.
„Viena no biežāk pieļautajām kļūdām ir sēdēšana gan pārāk tuvu stūrei, gan arī pārāk tālu no tās. Optimālais sēdekļa stāvoklis it tāds, kas ļauj vadītājam brīvi, neiztaisnojot celi, nospiest sajūga pedāli līdz galam un turēt stūri ar abām rokām. Sēdekļa atzveltnei jābūt noregulētai pēc iespējas vertikāli, un mugurai ir cieši jāpieguļ pie tās, jo gan spēja vadīt automašīnu, gan reakcijas ātrums lielā mērā ir atkarīgs no tā, cik stabili vadītājs sēž sēdeklī,” – skaidro Renault “Drošas braukšanas skolas” direktors Adams Kņetovskis.
Galvas balsts
Daudzi nepievērš pietiekamu uzmanību galvas balsta pozīcijai, kam sadursmes brīdī – īpaši tad, ja trieciens nāk no aizmugures – ir galvenā loma kakla un mugurkaula aizsardzībā. Kā pārbaudīt, ka galvas balsts ir noregulēts pareizi? Jāpārliecinās, ka tā vidusdaļa atrodas auss līmenī vai tā augšdaļa ir vienā līmenī ar galvas augšdaļu vai pat nedaudz augstāk. Galvas balstam jāatrodas pēc iespējas tuvāk galvai. Ja atzveltne ir noregulēta gandrīz vertikāli, tad galvas balsts, dabiski, būs tuvāk galvai, tāpēc šie abi elementi darbojas kopā.
Spoguļi
Pēc sēdekļa un galvas balsta noregulēšanas vadītājam ir jāpievērš uzmanība spoguļiem.
„Atpakaļskata spogulim vajadzētu nodrošināt pēc iespējas plašāku redzeslauku aiz automašīnas. Turklāt, ja aizmugurējā sēdeklī nav pasažieru, var nolaist aizmugurējo sēdekļu galvas balstus, lai nodrošinātu pēc iespējas labāku redzamību. Savukārt, ja ir pareizi noregulēti sānu spoguļi, tajos var redzēt nelielu savas automašīnas daļu (piemēram, aizmugurējo durvju rokturi) un pēc iespējas vairāk aiz automašīnas. Tas ļauj samazināt aklās zonas, vienlaikus saglabājot atskaites punktu attiecībā pret citiem transportlīdzekļiem, kas ir svarīgi, jo lielākā daļa spoguļu izkropļo attāluma uztveri,” – uzsver Renault “Drošas braukšanas skolas pasniedzēji”.
Drošības jostas
Pēc sēdekļa, stūres un spoguļu noregulēšanas ir jāpiesprādzē drošības jostas. Mūsdienās šī darbība šķiet ierasta un viegla, taču no pareizas jostu piesprādzēšanas bieži ir atkarīga lielāka braukšanas drošība.
Drošības jostas ir jāpiesprādzē pēc iespējas tuvāk ķermenim - pāri gurnam un krūškurvim, zem virsdrēbēm. Jostas nedrīkst būt savītas, un ir jāpielāgo to augstums. Drošības jostas ir jāpievelk tā, lai tās turētu cilvēka ķermeni cieši pie sēdekļa.
Ja visiem pasažieriem drošības jostas ir pareizi piesprādzētas, tas ievērojami palielina iespēju izvairīties no nopietnām sekām sadursmes gadījumā, jo jostu uzdevums ir uzņemt daļu no automašīnā esošo cilvēku radītas kinētiskās enerģijas, kā arī, darbojoties kopā ar gaisa spilvenu sistēmu, tās novērš nekontrolējamu cilvēku pārvietošanos salonā. Drošības jostām ir liela nozīme arī braukšanas laikā, jo tās ir viens no elementiem, kas fiksē cilvēka stāvokli sēdeklī, it īpaši avārijas situācijās.
Visi šajā tīmekļa vietnē esošie materiāli (tostarp, bet ne tikai, teksti, fotoattēli, grafikas, skaņas faili, animācijas faili, video faili un to izvietojums vietnē) ir Renault SAS un/vai tās meitasuzņēmumu īpašums vai tādu trešo pušu īpašums, kas ir devušas Renault SAS atļauju lietot tos ierobežotā apjomā, un minētie materiāli ir aizsargāti ar autortiesībām un citiem intelektuālā īpašuma tiesību aktiem. Minēto materiālu izmantošana citiem mērķiem, kas nav saistīti ar žurnālistiku, jo īpaši mārketinga vai reklāmas nolūkiem, ir stingri aizliegta.